Til forsiden

Fascial Manipulation 1

Fascial Manipulation am Stecco (FM) er en italiensk udviklet undersøgelses og behandlingsmetode. Den henvender sig specielt til patienter, der har haft symptomer i længere tid udover den akutte fase, i mange dele af kroppen samtidigt, symptomer der kommer igen og igen, og symptomer med et ukarakteristisk mønster.

FM tager udgangspunkt i analyse og behandling af den dybe fascie. Fascien er en ubrudt hinde, der smyger sig gennem hele kroppen under huden og mellem musklerne og indvoldene. Man mener, at for at man skal have en smertefri hverdag uden bevægeindskrænkning skal Fascien kunne bevæge sig uhindret i alle retninger samt i forhold til sig selv.

Erfaring viser, at et meget bredt udsnit af patienter kan profitere af FM. Der kan f.eks. være tale om patienter med whiplash, kroniske lænde- og skuldersmerter, dropfod eller svaghed i arm uden objektiv grund, sportsfolk med den samme skade igen og igen eller hvis man bare har en generel stivhed i kroppen. Også helvedesild har det vist sig at have en god effekt på.

FM tilbyder en grundig undersøgelse af hele kroppen med fokus på gamle og nuværende skader og deres indbyrdes samspil. Undersøgelsen ligger til grund for analyse af hvilke dele af fascien, der skal behandles.

Behandlingen foregår ved, at man forsigtigt løsner det område med nedsat bevægelighed, hvorefter en ny analyse afgør, om eller hvor en ny eller flere behandlinger foretages.

Ordet Manipulation må ikke forveksles med den behandlingsform, som f. eks. en kiropraktor foretager.

Hjallerup Fysioterapi og Træningsklinik tilbyder FM enten som en integreret del i behandlingen sammen med andre virkemidler, eller som den primære undersøgelses- og behandlingsmetode

Mere om Fascial Manipulation her

Senest opdateret 18. november 2015