Til forsiden

Fascial Manipulation 2

Fascial Manipulation am Stecco er under stadig udvikling af Fysioterapeut Luigi Stecco, og Læge Carla Stecco, Thiene, Italien.

På verdensplan er der vækket en stor interesse for kroppens fasciers funktioner, og FM a.m. Stecco ligger helt fremme m.h.t. forskning og udvikling.

FM er en undersøgelses- og behandlingsstrategi, der tager udgangspunkt i den dybtliggende fascie. Teknikken er inspireret af bl.a. akupunktur og triggerpunktbehandling, men har som sådan ikke noget med det at gøre.

Hvor og hvilken funktion?

Fascien ligger under vores hud, underhud og fedtlag, som en ubrudt våddragt, der smyger sig ind mellem knogler, muskler og sener. Selv helt ind til de indre organer er den ubrudt. Fascien kan ligge i flere lag oven på hinanden, specielt i områder med krav til meget bevægelse.

Da ca. en tredjedel af kroppens muskler hæfter i fascien, og da der samtidigt er en mængde nerveender deri, er fascien perfekt til dels at informere centralnervesystemet om kroppens stilling og spænding, og den er endvidere i stand til at finindstille musklerne, således at bevægelserne foregår mest glidende og økonomisk.

Ved skader, smerter eller andre bevægelsesproblematikker vil fascien prøve at kompensere ved at strække sig lidt her og spænde lidt der, indtil problemet er ovre, smerten er væk eller bevægelsen er så god som mulig.

Når Fascien spænder op, kan man ved berøring føle stramhed. Bliver man ved med berøringen, oplever patienten en smerte, muligvis med udstråling til en anden region af kroppen.

Her er tale om, at fascien, som skulle glide uhindret, er blevet stiv. Ved friktion og dermed varme kan man genoprette smidigheden i fascien med nedsat smerte og større bevægelighed til følge.

Smerterelation.

Ved smerte og nedsat bevægelighed forestiller man sig, at fascien ikke kan bevæge sig. Flere fascieknudepunkter kan være involveret i en problematik i en kæde af nøje definerede punkter.

Ved episoder, hvor skadens varighed er kort, er fascien som sådan ikke meget involveret.

Ved længerevarende skader eller hvor skaden tager uforholdsmæssigt lang tid, inden problemet er ovre, tænker man, at fascien er i spil og prøver at kompensere. Fascien kan være spændt i flere år, for pludselig at give op og blive smertefuld igen. Eller den kan ved en senere skade ikke kompensere mere og bliver så igen smertefuld.

Undersøgelse.

FM am Stecco har udviklet et undersøgelsesskema for hurtigt at kunne identificere de regioner af kroppen og punkter, der kan være involveret.

FM am Stecco opererer med to typer punkter: CC der er placeret over muskler og CF der er placeret over retinakler og sener. Begge typer refererer til lette tests af bevægemønstre og muskeltests, således at man kombineret med palpation hurtigt og nemt kan identificere de punkter, der kræver behandling.

Behandling.

Behandlingen foregår ved, at behandle de involverede punkter med friktion udført af terapeuten mod patientens hud. Patienten føler umiddelbart stærk smerte muligvis med udstråling, for efter få minutter at mærke en afspænding i området uden eller med kun lidt smerte. Efterfølgende kan man ved at teste igen se, at bevægeligheden er blevet genoprettet, samtidig med at patienten kan berette om, at smerten er blevet mindre.

Senest opdateret 18. november 2015